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This section includes InterviewSolutions, each offering curated multiple-choice questions to sharpen your knowledge and support exam preparation. Choose a topic below to get started.

1.

What is Prakriti’s final prayer to the Buddhist monk, Ananda ?बौद्ध संन्यासी के प्रति प्रकृति की अन्तिम प्रार्थना क्या है?

Answer»

She asks his forgiveness for the torment he has gone through to give her deliverance.

वह उस भयानक कष्ट के लिए क्षमा माँगती है जिससे आनन्द गुजरा है क्योंकि वह उसे (प्रकृति को मुक्ति दिलाना चाहता था।

2.

In what condition does Ananda reach at Prakriti’s doors ?आनन्द किस स्थिति में प्रकृति के दरवाजे पर पहुँचता है?

Answer»

He is a ghasily sight with his radiance, purity and heavenly glow having gone.

वह वीभत्स दृश्य के रूप में होता है जिसकी चमक, पवित्रता तथा स्वर्गिक दिव्य प्रकाशमानता गायब।

3.

What did Prakriti see in the mirror ?प्रकृति ने दर्पण में क्या देखा?

Answer»

She saw Ananda with all his limbs fenced with flames. He was in great agony.

उसने आनन्द के शरीर के अंगों को आग की लपटों से घिरा हुआ देखा। वह अत्यन्त कष्ट में था।

4.

How does Prakriti plan to rid Ananda of his sorrow ?प्रकृति आनन्द को उसके दुःख से मुक्ति दिलाने की क्या योजना रखती है?

Answer»

She offers to rid him of his sorrow by bathing his heart in the deep waters of her pain’s immensity.

वह प्रस्ताव करती है कि वह उसके हृदय को स्वयं के (प्रकृति के) कष्ट की विशालता में स्नान करा कर दूर कर देगी।

5.

What indication of the burning heat does she refer to ?जला देने वाली गर्मी के किस संकेत की ओर वह इशारा करती है?

Answer»

She refers to the crows on the amla branches gasping for heat.

वह आमले की शाखाओं पर बैठे कौओं का उल्लेख करती है जो गर्मी के कारण हाँफ रहे हैं।

6.

What, according to the mother, may Prakriti be doing ?माँ के अनुसार प्रकृति क्या कर रही हो सकती है?

Answer»

She may be doing penance like Uma in the burning sun.

वह जलती धूप में उमा की भाँति प्रायश्चित कर रही हो सकती है।

7.

Why does the mother call the girl Prakriti quite daring and why does the girl Prakriti say that the monk is much more daring than her ?माँ प्रकृति नामक बालिका को अत्यधिक दुस्साहसी क्यों कहती है तथा प्रकृति ऐसा क्यों कहती है कि साधु उससे (प्रकृति से) काफी अधिक दुस्साहसी है?

Answer»

Prakriti’s mother unwillingly prepares herself to work her spells to bring Ananda to their doors. Prakriti asks her not to be afraid of anything as she (Prakriti) herself takes the responsibility of the spell. She says it is no crime to draw the monk by spells to satisfy her longing. She does not care for a code which holds only punishment. This causes the mother to call Prakriti daring. Prakriti calls the monk more daring than herself as he could demand water from her, a low-born, untouchable girl and transform her.

प्रकृति की माँ अनिच्छापूर्वक स्वयं को जादू संचालित करने हेतु तैयार करती है ताकि आनन्द को उनके दरवाजे पर लाया जा सके। प्रकृति माँ से कहती है कि उसे किसी भी चीज से डरने की आवश्यकता नहीं है क्योंकि वह जादू की सारी जिम्मेदारी स्वयं पर ले लेती है। वह कहती है कि उसकी इच्छा को पूरा करने हेतु साधु को जादू-मंत्रों के द्वारा खींच लाना अपराध नहीं है। वह ऐसे आचरण के नियमों की परवाह नहीं करती जिनमें केवल दण्ड का प्रावधान हो। इस पर माँ उसे दुस्साहसी कह देती है। प्रकृति साधु को स्वयं की अपेक्षा अत्यधिक दुस्साहसी कहती है क्योंकि उसने एक निम्न जाति में जन्मी, अछूत लड़की से पानी माँगा था तथा उसे परिवर्तित कर दिया था।

8.

What is the meaning of Prakriti’s song, “Blessed am I ………… worship through me”?प्रकृति के गीत का अर्थ क्या है, “Blessed am ……….. me” ?

Answer»

She considers herself a flower which has become free from its lowly existence and wants to be raised by God’s grace.

वह स्वयं को एक पुष्प मानती है जो उसके निम्न जीवन से मुक्त हो चुका है तथा ईश्वर की कृपा द्वारा उद्धार चाहता है।

9.

What does the word ‘Chandalika’ mean ?(a) an untouchable female(b) an untouchable male(c) an untouchable object .(d) an objectionable act

Answer»

(a) an untouchable female

10.

Who drew the water with which Janaki bathed in the exile ?वनवास में जानकी जिस पानी से स्नान करती थी उसे कौन खींचता था?

Answer»

The water for Janaki’s bath was drawn by a Chandal named Guhak.

जानकी के स्नान के लिए पानी गुहक नामक एक चाण्डाल खींचता था।

11.

The play ‘Chandalika’ emphasizes that the value of a human being(a) res ides in a loving heart.(b) resides in caste, creed and religion.(c) resides in one’s deeds.(d) resides in worshipping the God.

Answer»

(c) resides in one’s deeds.

12.

What, according to the girl Prakriti, is self-humiliation ? प्रकृति नामक लड़की के अनुसार आत्म-निन्दा क्या है?

Answer»

Prakriti asks her mother not to delude herself with self-humiliation. Self humiliation is false, and a sin. She further says that plenty of slaves are born of royal blood and plenty of Chandals are born of Brahmin families. It is the deeds of a person that make him high-born or low-born.

प्रकृति उसकी माँ से कहती है कि वह आत्म-निन्दा से स्वयं को भ्रमित न करे। आत्मनिन्दा मिथ्या है। तथा एक पाप है। आगे वह कहती है, बहुत सारे दास शाही खानदान में पैदा होते हैं तथा बहुत सारे । चाण्डाल ब्राह्मण परिवारों में। व्यक्ति के कर्म ही उसे उच्च अथवा निम्न कुल का बनाते हैं।

13.

How, according to the mother, does a common man draw the spiritual people towards him?माँ के अनुसार एक सामान्य व्यक्ति किस प्रकार आध्यात्मिक लोगों को स्वयं की ओर आकर्षित करता।

Answer»

A common man draws the spiritual men with spells, according to the mother.

माँ के अनुसार एक सामान्य व्यक्ति आध्यात्मिक लोगों को जादू-मंत्रों से आकर्षित करता है।

14.

Why does the girl Prakriti say that she is reborn ?प्रकृति नामक लड़की ऐसा क्यों कहती है कि उसका दूसरा जन्म हुआ है?

Answer»

Ananda, a Buddhist monk, asked Prakriti, a Chandal girl, to give him water. Ananda told her that she was also a human being like him. She was capable of love and service. This was a great transformation and a rebirth for her.

आनन्द, एक बौद्ध साधु, ने प्रकृति नामक एक चाण्डाल लड़की से पानी देने को कहा। आनन्द ने लड़की से कहा कि वह भी उसके समान ही एक मनुष्य थी। लड़की के लिए यह एक महान् परिवर्तन एवं पुनर्जन्म था।

15.

Name the Buddhist monk mentioned in the play.नाटक में उल्लिखित बौद्ध साधु का नाम बताइए।

Answer»

The Buddhist monk’s name is Ananda.

बौद्ध साधु का नाम आनन्द है।

16.

How does the mother describe the afternoon heat ?माँ किस प्रकार दोपहर की गर्मी का वर्णन करती है?

Answer»

She says that the sun is blistering and the earth too hot for the feet.

वह कहती है कि धूप शरीर पर फफोले पैदा कर देने वाली तथा जमीन इतनी गर्म है कि उस पर चलना कठिन है।

17.

The great leaders such as Dr. B.R. Ambedkar, and M.K. Gandhi launched a crusade to eradicate untouchability from India. Write a paragraph of about 250 words describing the initiatives taken up by Dr. Ambedkar and Gandhiji for the eradication of untouchablity.(डॉ. बी.आर. अम्बेडकर तथा एम.के. गाँधी जैसे महान् नेताओं ने भारत से अस्पृश्यता के उन्मूलन के लिए अभियान शुरू किया था। करीब 250 शब्दों का एक पैराग्राफ लिखिए जिसमें डॉ. अम्बेडकर एवं गाँधीजी द्वारा अस्पृश्यता के उन्मूलन के लिए उठाए गए कदमों का वर्णन किया गया हो।)

Answer»

Initiatives taken up by Dr. Ambedkar and Gandhiji for Eradication of Untouchability The functional division of labour in India led to the establishment of a rigid caste system in the Indian society. The population was divided into classes on the basis of functions or occupations of particular families and groups. However, in course of time, there divisions between various sections of the society became very rigid. Some of the castes were regarded untouchables. The privileged sections, held so much social and economic power that the untouchables were pushed to the position of slaves who were denied legal rights, access to education, basic civil rights, entry to religions places and public water system etc.

Many efforts were made by Gandhiji and Dr. Ambedkar to eradicate the evil of untouchability. Gandhi declared himself an ‘untouchable’ by choice. Gandhi insisted on Hindus to abandon untouchability. Ambedkar insisted on laws against untouchability. He pleaded for basic civil rights for the Dalits, and their political empowerment. He even urged the Dalits to convest to Buddhism and himself did so in 1956. He fought for Dalit rights against Gandhi and the Indian National Congress. By his efforts, untouchability was banned by law and safeguards for Dalit rights were provided for in the constitution.

डॉ. अम्बेडकर एवं गाँधीजी द्वारा अस्पृश्यता उन्मूलन के लिए उठाये गये कदम कार्य के अनुसार श्रम के विभाजन ने भारतीय समाज में कठोर जाति-व्यवस्था की स्थापना कर दी। देश की आबादी को परिवारों एवं समूहों के कार्यों अथवा व्यवसायों के आधार पर वर्गों में बाँट दिया। गया। ये विभाजन कालान्तर में अत्यन्त कठोर बन गए। कुछ जातियों को अस्पृश्य माना जाने लगा। विशेषाधिकार सम्पन्न वर्गों के पास इतनी सामाजिक एवं आर्थिक शक्ति थी कि अस्पृश्य लोग गुलामों की स्थिति में धकेल दिए गए जिन्हें कानूनी अधिकारों, शिक्षा में पहुँच, आधारभूत नागरिक अधिकारों, धर्मस्थलों में प्रवेश एवं सार्वजनिक जल प्रणाली से वंचित कर दिया गया। अस्पृश्यता की बुराई के कारण गाँधीजी एवं डॉ. अम्बेडकर ने इसके उन्मूलन के अनेक प्रयत्न किये।

गाँधी ने स्वयं को स्वैच्छिक दलित घोषित कर दिया। गाँधी ने हिन्दुओं पर अस्पृश्यता त्यागने का दबाव डाला। अम्बेडकर ने अस्पृश्यता के विरुद्ध कानून पर जोर दिया। उन्होंने दलितों के लिए मूलभूत अधिकारों तथा उनके राजनैतिक सशक्तिकरण का समर्थन किया। उन्होंने दलितों से धर्म परिवर्तन कर बौद्ध बन जाने का आग्रह किया तथा स्वयं 1956 में बौद्ध बन गए। उन्होंने दलितों के अधिकारों के लिए गाँधी एवं भारतीय राष्ट्रीय कांग्रेस से भी संघर्ष किया। उनके प्रयासों से अस्पृश्यता को कानून द्वारा निषिद्ध कर दिया गया तथा दलितों के अधिकारों के लिए सुरक्षा-उपाय संविधान में शामिल किए गए।

18.

Why does the girl Prakriti say that no one can do her the honour so well as he (Buddhist monk) can ?प्रकृति ऐसा क्यों कहती है कि बौद्ध साधु के अतिरिक्त कोई भी अन्य व्यक्ति उसका वैसा सम्मान नहीं कर सकता जैसा वह कर सकता है?

Answer»

It was the Buddhist monk, Ananda, who for the first time in her life recognized the essential humanity in Chandalika. He said, “As I am a human being, so also are you…..”. He gave her the honour of quenching Man’s – thirst. He told her that even her, an untouchable’s, service will count with god. Thus he did her a great honour.

यह बौद्ध साधु आनन्द ही था, जिसने चाण्डालिका के जीवन में प्रथम बार आवश्यक मानवता को देखा। उसने कहा, “जैसे मैं मनुष्य हूँ, उसी तरह तुम भी हो।” उसने उसे मनुष्य की प्यास बुझाने का सम्मान दिया। उसने प्रकृति से कहा कि उसकी, एक अछूत की, सेवा भी ईश्वर द्वारा मानी जायेगी। इस प्रकार उस साधु ने उसे (प्रकृति को) महान् सम्मान दिया।

19.

Who was the girl Prakriti waiting for ?प्रकृति नामक लड़की किसकी प्रतीक्षा कर रही थी?

Answer»

Prakriti was waiting for Ananda, a Buddhist monk.

प्रकृति एक बौद्ध साधु, आनन्द की प्रतीक्षा कर रही थी।

20.

Who, says the girl, has done the wonder ?लड़की के अनुसार किसने आश्चर्य का कार्य किया है?

Answer»

According to the girl, Ananda, the Buddhist monk has done the wonder.

लड़की के अनुसार बौद्ध साधु आनन्द ने आश्चर्य का कार्य किया है।

21.

What, says the mother, is the writ of destiny of a Chandal ?माँ के कथनानुसार एक चाण्डाल के लिए नियति का लेख क्या होता है?

Answer»

According to the mother, a person born in an untouchable Chandal caste must accept the place given to him by the society and his destiny. His low birth is comparable to a wall of mud that no spade in the world can break through. He must keep to his narrow limits.

माँ के अनुसार एक व्यक्ति जो अछूत चाण्डाल जाति में जन्मा है, उसे समाज एवं नियति द्वारा दिए गए। स्थान को स्वीकार करना होगा। उसके निम्न जाति में जन्म की तुलना कीचड़ से बनी उस दीवार से की जा सकती है जिसे दुनिया का कोई भी फावड़ा तोड़ नहीं सकता। उस व्यक्ति को संकीर्ण सीमाओं के भीतर ही रहना चाहिए।

22.

How does the stranger deal with question of Prakriti’s belonging to Chandal caste ?अजनबी प्रकृति के चाण्डाल जाति से सम्बन्धित होने के प्रश्न से किस प्रकार निपटता है?

Answer»

He says that belonging to chandal caste does not make one inferior just as the water from the black clouds dubbed chandal.

वह कहता है कि चाण्डाल जाति का होने मात्र से कोई व्यक्ति उसी तरह घटिया नहीं हो जाता जिस प्रकार चाण्डाल नाम दे दिए गए बादलों का पानी।

23.

How and why does the mother warn the girl’Prakriti ?माँ प्रकृति को किस प्रकार तथा क्यों चेतावनी देती है?

Answer»

Prakriti’s mother says that she is unclean and therefore she should be beware of tainting the outside world with her unclean presence. She tells Prakriti that an evil fate has cast her into an untouchable caste. She warns her not to try to practise the words of monks.

प्रकृति की माँ कहती है कि वह अपवित्र है और इसलिए उसे बाहरी दुनिया को उसकी अपवित्र उपस्थिति से गंदा करने से सावचेत रहना चाहिए। वह प्रकृति से कहती है कि एक बुरी नियति ने उसे अछूत जाति में डाल दिया है। वह चेतावनी देती है कि उसे साधुओं के शब्दों का पालन करने का प्रयास नहीं करना चाहिए।

24.

What is self-humiliation according to the stranger ?अजनबी के अनुसार आत्मनिन्दा क्या है?

Answer»

According him self-humiliation is a sin, worse than murder.

उसके अनुसार आत्मनिन्दा एक पाप है, जो हत्या के पाप से भी अधिक बुरा है।

25.

In what state does Prakriti see Ananda ?प्रकृति आनन्द को किस स्थिति में देखती है?

Answer»

She finds Ananda in great agony which she cannot bear to see in the mirror,

वह आनन्द को भयानक कष्ट में पाती है। उसे यह असह्य लगता है कि वह दर्पण में उसे भयानक कष्ट की स्थिति में देखे।

26.

What was the attitude of the king’s son towards her according to Prakriti?प्रकृति के अनुसार राजा के पुत्र का उसके प्रति क्या दृष्टिकोण था?

Answer»

He considered her only a beast, a beautiful beast to be bound in chains of gold.

वह उसे एक जंगली जानवर, एक सुन्दर जंगली जानवर समझता था जिसे सोने की जंजीरों में बाँधा जा सके।

27.

What makes Prakriti think of a new birth ?प्रकृति एक नये जन्म के बारे में सोचने को क्यों बाध्य हो जाती है?

Answer»

The asking for water by the monk makes her think that she is greatly honoured and is born again.

संन्यासी द्वारा उससे पानी माँगना उसे यह सोचने पर बाध्य कर देता है कि वह अत्यधिक सम्मानित हुई है तथा उसका नया जन्म हुआ है।

28.

What is the Buddhist monk’s reaction when Prakriti calls herself a Chandalini and the water unclean ?बौद्ध साधु की प्रतिक्रिया क्या होती है जब प्रकृति स्वयं को चाण्डालिनी तथा पानी को अपवित्र कहती

Answer»

He says that as he is human being, so is she and all water is clean and holy that cools our heat and satisfies our thirst.

वह कहता है कि जैसे वह मनुष्य है, उसी प्रकार वह (प्रकृति) भी है तथा समस्त जल स्वच्छ एवं पवित्र है जो गर्मी को शान्त करता है तथा प्यास को बुझाता है।

29.

How does the girl Prakriti become aware that the monk’s journey is at the end?प्रकृति नामक लड़की किस प्रकार सचेष्ट हो जाती है कि साधु की यात्रा अन्त पर आ पहुँची है?

Answer»

Prakriti’s mother works her spells to bring the monk to their doors while Prakriti dances and sings. She asks Prakriti to look into the mirror to find out how long will it be now. She refuses to look into the mirror. Rather, she will listen. She asks her mother to bear up a little longer. She hears a sudden storm, the storm of his coming. The earth shakes beneath his tread. At last, Ananda, the monk, appears at their doors, worn out, faded, bearing his self defeat as a heavy burden.

प्रकृति की माँ उसका जादू संचालित करती है ताकि साधु को उनके दरवाजे पर लाया जा सके। प्रकृति गाती रहती है तथा नृत्य करती रहती है। वह प्रकृति से दर्पण में देखने को कहती है ताकि मालूम किया जा सके कि कितना समय अब और लगेगा। वह दर्पण में देखने से इंकार कर देती है। वह सुनना चाहेगी। वह उसकी माँ से थोड़ा और सहन करने का आग्रह करती है। वह अचानक आए तूफान की आवाज सुनती है, यह साधु के आने का तूफान है। उसके पैरों की पदचाप से पृथ्वी कांपती है। अन्त में आनन्द नामक साधु उनके दरवाजे पर प्रकट हो जाता है। वह थका हुआ, रंग उड़ा हुआ, तथा आत्म-पराजय का भारी बोझ उठाए हुए होता है।

30.

What does the girl Prakriti see in the mirror ?प्रकृति नामक लड़की दर्पण में क्या देखती है?

Answer»

Prakriti, an untouchable girl, falls in love with a Buddhist monk. She forces her mother to work her spells to bring the monk to their door. The mother gives her a mirror in which she can see what happens to the monk and how near he has come. After fifteen days, the girl sees in the mirror that the monk is in great agony. She cannot bear to see the monk in that state of total ruin. She sees the monk fenced with flame. “Only torment, unfathomable torment was on his face.” She tells her mother. She asks her mother to stop her spells though it will cost her life to do so. On second thoughts, she asks her mother to go on with her spells as she feels that the end of the path is so near.

प्रकृति नामक अछूत लड़की एक बौद्ध साधु से प्रेम करने लगती है। वह अपनी माँ को बाध्य कर देती है कि वह उसके जादू को संचालित कर साधु को उनके दरवाजे पर लाए। माँ उसे एक दर्पण देती है। जिसमें वह देख सकती है कि साधु के साथ क्या होता है और वह कितना निकट आ गया है। पन्द्रह दिन बाद लड़की दर्पण में देखती है कि साधु अत्यधिक पीड़ित अवस्था में है। वह साधु को इस सम्पूर्ण विनाश की स्थिति में नहीं देख सकती है। वह साधु को आग से घिरा हुआ देखती है। “केवल कष्ट, अनन्त कष्ट उसके चेहरे पर था।” वह अपनी माँ से कहती है। वह माँ से उसके जादू को रोकने का आग्रह करती है, यद्यपि ऐसा करना उसके लिए जानलेवा सिद्ध होगा। पुनर्विचार करने के बाद वह (लड़की) जादू को जारी रखने का आग्रह करती है क्योंकि उसे लगता है कि साधु के मार्ग का अन्त आने वाला है।

31.

How shall the life of the girl Prakriti be fulfilled ?प्रकृति का जीवन किस प्रकार परिपूर्ण होगा?

Answer»

Prakriti, an untouchable, chandal girl, finds herself completely transformed when a Buddhist monk asks her for water. She suddenly finds herself free from the burden of her low birth. She feels that her life shall be fulfilled in this new birth. She will give everything to the monk.

प्रकृति, जो एक अछूत चाण्डाल लड़की है, स्वयं को पूरी तरह तब परिवर्तित पाती है जब एक बौद्ध साधु उससे पानी माँगता है। वह अचानक स्वयं को निम्न कुल में जन्म लेने के भार से मुक्त पाती है। वह महसूस करती है कि उसका जीवन इस नये जन्म में परिपूर्ण होगा। वह उस साधु को सर्वस्व अर्पित कर देगी।

32.

How do spiritual people, according to the mother, draw towards themselves?माँ के अनुसार आध्यात्मिक लोग किस प्रकार स्वयं की ओर आकर्षित करते हैं?

Answer»

According to the mother they draw men by the strength of their virtue.

माँ के अनुसार वे मनुष्यों को उनके सद्गुण की शक्ति से अपनी ओर आकर्षित करते हैं।

33.

What does Prakriti feel after giving water to the monk ?साधु को पानी पिलाने के बाद प्रकृति क्या महसूस करती है?

Answer»

She feels the little water she poured into his hands grew into an ocean in which her caste was drowned and her birth cleaned.

वह महसूस करती है कि जिस थोड़े-से पानी को उसने उसके हाथों में उड़ेला था वह समुद्र बन गया जिसमें उसकी जाति (निम्न जाति) डूब गयी तथा उसका जन्म पवित्र हो गया।

34.

What does the monk want to convey when he talks about Janki in her forest exile.संन्यासी जानकी के वनवास की बात कर क्या बताना चाहता है?

Answer»

He wants to say even Janki, Lord Ram’s wife, considered holy the water brought to her by a Chandal.

संन्यासी यह कहना चाहता है कि जानकी, भगवान राम की पत्नी, भी उस जल को पवित्र मानती थी जिसे एक चाण्डाल लाता था।

35.

What was the marvellous truth that the Buddhist monk revealed to the girl Prakriti ?वह दिव्य सत्य क्या था जिसे बौद्ध साधु ने प्रकृति के समक्ष प्रकट किया?

Answer»

The marvellous truth that the Buddhist monk revealed was that even Prakriti’s (a Chandalini’s) service will count with God who guides the world. Till now Prakriti had considered herself unclean and therefore unfit to serve.

बौद्ध साधु ने जिस दिव्य सत्य को उजागर किया वह था, प्रकृति (एक चाण्डाल जाति की लड़की) की सेवा भी ईश्वर, जो दुनिया का मार्गदर्शन करता है, को स्वीकार है। अब तक प्रकृति ने स्वयं को अपवित्र माना था तथा सेवा के अयोग्य माना था।

36.

What did she Buddhist monk say when Prakriti said that she was a Chandalini and therefore the well water is unclean?बौद्ध साधु ने क्या कहा जब प्रकृति ने यह कहा कि वह एक चाण्डालिनी थी और इसलिए कुएँ का पानी अपवित्र है?

Answer»

He said that as he was a human being, so also was she, and all water is clean and holy that cools our heat and satisfies our thirst.

उसने कहा कि जिस प्रकार वह एकं मनुष्य था, उसी प्रकार वह (प्रकृति). भी एक मनुष्य थी, और कि सभी प्रकार का पानी जो हमारी गर्मी को शान्त करता है तथा हमारी प्यास को बुझाता है, स्वच्छ एवं पवित्र होता है।

37.

What was the marvellous truth taught to Prakriti by the monk ?संन्यासी द्वारा प्रकृति को सिखाया गया दिव्य सत्य क्या था?

Answer»

The marvellous truth taught to her was, that even she, Chandal girl, could serve with God’s approval.

दिव्य सत्य जो उसे सिखाया गया वह था, कि वह, एक चाण्डाल लड़की, भी सेवा कर सकती है। और ईश्वर की भी ऐसी अनुमति है।

38.

Which, according to the girl Prakriti, is a false religion ?प्रकृति नामक लड़की के अनुसार कौनसा धर्म मिथ्या है?

Answer»

According to her, a religion that insults is a false religion.

उसके अनुसार जो धर्म अपमानित करता है वह धर्म मिथ्या है।

39.

Convert the following sentences as directed :1. Besides scolding the child, she also beat him. (Simple to Compound)2. With all his wealth, he is unhappy. (Simple to Compound)3. She raised her gun and shot the bird. (Compound to Simple)4. Vipul had high fever yet he attended the class. (Compound to Simple)5. I believe him to be a worthy man. (Simple to Complex using ‘that clause’)6. We went out inspite of bad weather. (Simple to Complex using ‘though’)7. When he saw the snake, he ran away. (Complex to Simple, begin with ‘seeing’)8. I saw a tiger which was wounded. (Complex to Simple using participle phrase)9. He received the message and left at once. (Compound to Complex using ‘as soon as’)10 We heard a cry and looked round (Compound to Complex begin with ‘when’)11. Though they saw the danger, they did not stop work. (Complex to Compound using ‘and yet)12. If he rings the bell, the students will come out of their classes. (Complex to compound-using ‘and’)

Answer»

1. She not only scolded the child, but also beat him.

2. He has all his wealth, yet he is unhappy.

3. Raising her gun, she shot the bird.

4. Despite having high fever, Vipul attended the class.

5. I believe that he is a worthy man.

6. Though the weather was bad, we went out.

7. Seeing the snake, he ran away.

8. I saw a wounded tiger.

9. As soon as he received the message, he left.

10 When we heard a cry, we looked around.

11. They saw the danger and yet they did not stop work.

12. Let him ring the bell and the students will come out of their classes.

40.

Say whether the following are True or False. Write T for True and F for False in the bracket :1. Buddha’s famous disciple Anand has been mentioned in the play Chandalika.2. The girl Chandalika is consumed by passion and adoration for the monk.3. The play Chandalika is deeply rooted in the Indian ethos.4. The play Chandalika is a study of moral and spiritual conflict.5.The mother and the girl cast a spell on the monk to compel him to come.

Answer»

1. True

2. True

3. True

4. True

5. False

41.

“He who has recognized me will ‘reveal’ me.” The verb ‘recognized’ in the sentence means ‘to know’ (more appropriately known). The following words are formed with the root ‘recognize’. Look up their meanings in the Oxford Advanced Learner’s Dictionary.(दिए गए वाक्य “He who has recognized me will reveal me.” में क्रिया recognized का अर्ध है जानना (यहाँ जान लिया) निम्न शब्द recognize मूल (root) से बने है A Oxford Advanced Learner’s Dictionary में इनके अर्ध को दिखाइए)recognizance, recognizable, recognition

Answer»

Recognizance = bond by which a person is bound to appear before a court of low at a certain time.

(वचन-पत्र जिसके द्वारा कोई व्यक्ति निश्चित समय पर न्यायालय में उपस्थित होने को बाध्य हो ।)

Recognizable = that can be known or identified again. (जिसे जाना जा सके अथवा पुनः पहचाना जा सके।)

Recognition = recognizing or being recognized (पहचानना अथवा पहचाने जाना)

42.

Who is Chandalika in the play titled Chandalika ?(a) Mother.(b) Prakriti(c) Prakriti’s Sister(d) Nothing is clear

Answer»

Correct answer is (b) Prakriti

43.

The word ‘wayfarer’ used in the play means a person who travels from one place to another usually on foot. The word is formed with the stems ‘way’ and ‘farer’. A number of new words can be formed by adding a stem/root to the word ‘way’. Some of them are given below. Match the meaning of these words with the phrases given in column B(‘wayfarer’शब्द का प्रयोग इस नाटक में हुआ है जिसका अर्थ है, एक व्यक्ति जो सामान्यतया पैदल एक स्थान से दूसरे स्थान पर जाता है। यह शब्द way तथा farer से बना है। way के साथ अन्य stems/roots को जोड़कर कई नए शब्द बनाए जा सकते हैं। इनमें से कुछ नीचे दिए जा रहे हैं। इन शब्दों के अर्थ को Column B में दिए गए वाक्यांशों से match कीजिए-Column AColumn B1. Way-mark1. difficult to control2. Way-out (noun)2. a place to eat or rest during a journey3. Way-out (adjective)3. the area of the side of a road4. Way-point4. a place where you stop during a journey5. Way-side5. unusual or strange6. Way-station6. a door used for leaving7. Way-ward7. a sign on the route to show the way

Answer»
Column AColumn B
1. Way-mark7. a sign on the route to show the way
2. Way-out (noun)6. a door used for leaving
3. Way-out (adjective)5. unusual or strange
4. Way-point2. a place to eat or rest during a journey
5. Way-side3. the area of the side of a road
6. Way-station4. a place where you stop during a journey
7. Way-ward1. difficult to control